Madeira 2008

Bloemeneiland.

maandag 29-09-08.

Om 3:15 staan we naast ons bed en rijden bijtijds aan, de A2 tussen Deil en Everdingen is afgesloten.
We hebben geluk, hij wordt net opengegooid, dus staan we om 5:15 op Schiphol.
Het vliegtuig vertrekt precies op tijd en vleigt zo snel dat we 25 minuten eerder landen op Madeira.
Na wat gedoe met het autoverhuurbedrijf, Brava-cars, die ons proberen extra verzekeringen aan te praten, vertrekken we richting Estreito da Calheta.
De route gaat meer door tunnels dan over de open weg, we zien dus niet veel van het eiland.
Rond 12 uur zijn we gearriveerd bij de Madeira wine cottages , we rijden een super steile weg naar beneden.
We hebben de tweede bungalow, een hele mooie met een puik terras.
Als ontvangst staat er een fles wijn voor ons klaar vergezeld van een leuk welkomsbriefje van Madeleine, de eigenaresse.
We installeren ons en aansluitend rijden we naar Calheta om de supermarkt te plunderen.
Terug op ons terras liggen we lui in de middagzon, het is zo'n 26 graden, te lezen en onze slaapachterstand te verwerken.
Aan het einde van de middag komt Madeleine kennis maken en legt ons de weg uit naar het dorpsrestaurant Quinta Alegre, op een paar minuten loopafstand.

dinsdag 30-9
We slapen heerlijk uit en ontbijten op ons terras.
Na het ontbijt rijden we naar Calheta en wandelen daar wat rond.
Calheta bestaat hoofdzakelijk uit een soort boulevard met een tweetal kunstmatig aangelegde stranden.
Bij de jachthaven zijn er wat terrassen aan het water, daar drinken we een cappu (je moet hier wel nadrukkelijk om cappu met melk vragen omdat je anders slagroom krijgt.
We besluiten om de Noordkant van het eiland te gaan bekijken en zetten koers naar Sao Vincente, aals we halfweg zijn begint het te regenen.
Het weer aan de Noordzijde van madeira is dus heel anders dan aan de Zuidkant.
We bezoeken de vulcanische grotten, maar we krijgen eerst een soort show waarbij we met een lift afdalen naar het middelpunt der aarde en een driedimensionale film over het ontstaan van madeira.
Omdat het gesteente hoofdzakelijk uit basalt bestaat ontstaan er geen stalagtieten en stalagmieten, vanwege het ontbreken van mineralen en zouten.
het is nu gelukkig droog geworden als we weer buiten komen en we rijden naar Seixal, waar we lunchen.
Ik neem gegrilde zwarte zwaardvis, een echte lekkernij, en Jeanette een espetada, vlees op een laurierstok.
Helaas is de oude kustweg afgesloten en ook hier weer tunnel na tunnel.
we stoppen nog even in Porto Moniz, waar het weer ook druilerig is.
De getijdebaden zijn leeg en verlaten, het is ook geen zwemweer.
Terug over de westpunt, een mooi bosrijk gebied met veel bloemen, w.o. wilde hortensia's. Deze kust bij Ponta do Pargo is zeer steil en rotsig, we genieten een paar keer van fenominale uitzichten.

woensdag 1-10
Vandaag rijden we richting Rabacal, ergens halfweg tussen Calheta en Rabacal, kruist de levada Nova de weg, daar willen we beginnen met de aangegeven wandeling.
Levada is een Portugees begrip, dat is afgeleid van 'levar' dat 'dragen' betekent.
Het is de naam van op Madeira veel voorkomende irrigatiekanaaltjes, die water uit het regenrijke en waterrijke noorden van het eiland, dwars door het gebergte heen (soms zelfs letterlijk: door tunnels) naar de drogere zuidkant van het eiland brengen.
Daar wordt het water gebruikt voor de irrigatie ten behoeve van de landbouw en tegenwoordig ook wel voor hydro-energie.
De levada's vormen een kronkelend netwerk van irrigatiekanaaltjes met een totale lengte van ongeveer 2150 km., die op de meeste plaatsen van een voetpad langs of over het kanaalje zijn voorzien.
Deze paden dienden in de eerste plaats als toegang voor het onderhoud van de levada's, maar worden tegenwoordig ook meer en meer gebruikt als toeristische wandelpaden.

De weg is wel erg slecht en het kost wat moeite om de auto te parkeren, maar uiteindelijk lukt het dan toch.
We zijn niet de enigen die langs deze levada lopen.
De levada Nova voorziet een groot gebied van water, tot aan Ponta do Pargo
Het verval van Calheta naar Prazeres is ca. 30 meter.
het is een schitterende wandeling die door een woud van eucalyptusbomen voert.
We lopen ongeveer 2 uur tot we aan het grote waterbasin bij Prazeres, hier picknicken we tussen het groen en de bloemen.
hierna gaan we dezelfde route terug, alles bij elkaar kost ons dit zo'n 4,5 uur.

donderdag 2-10.
Ook vandaag weer richting Rabacal, nu rijden we door op de slechte weg en komen op de hoogvlakte bij een parkeerplaats, Rabacal is per auto niet bereikbaar.
vanaf de parkeerplaats loopt een smalle asfaltweg naar beneden naar een hut waar de wandelingen starten.
Dit is echte een kuitenbijter.
We lopen eerst naar de 25 bronnen die de levada voeden, een wandeling die blijkbaar in alle reisprogramma's is opgenomen, we proberen regelmatig een sliert buspassagiers in te halen.
De bronnen zijn schitterend, alleen jammer dat het zo verschrikkelijk druk is.
Terug bij de onderhoudshut richting risco waterval, ook langs een levada, het begint zachtjes te regenen en het is fris hier op deze hoogte.
verkleumd komen we terug bij de auto, na de kuitenbijter van rabacal tot de parkeerplaats weer te hebben getrotseert.
Als we terug zijn in Calheta schijnt hier de zon volop en we schaffen spullen aan om te bbq'en.

vrijdag 3-10
Vandaag koersen we naar Funchal, de stad viert het 500jarig bestaan en dit gaat gepaard met diverse festiviteiten, waaronder een aantal Tollships, die te bezichtigen zijn.
We missen de eerste afslag en dus ook de route naar de parkeergarage die madeline heeft aanbevolen.
Dus dan maar dwars door de stad heen, we komen uit bij de parkeergarage bij het busstation, ook een prima uitvalspunt.
Aslof het zo moet zijn lopen we automatisch de markthal binnen, hier is het een drukte van belang, toeristen die zich vergapen aan het uitgestalde fruit en groenten, hetgeen een kelurijk decor vormt.
Ook zijn er veel lokale bewoners die van alles komen kopen op de markt.
De vismarkt is ook de moeite waard, zeker het schoonmaken van de zwarte zwaardvis.
Na het verlaten van de markt gaan we richting de haven, we kopen gepofte kastanjes bij een kraampje, die we met uitzicht op zee op eten.
We zien de the Santa Maria, replica van de boot van Columbus de haven binnen varen.
Het is behoorlijk druk bij de tollships, er liggen Russen, Omaniërs, Bulgaren en zelfs Nederlandse schepen.,br> We bezoeken een tweetal houten schepen, vooral het tuigwerk is mooi om te zien.
Hierna de stad in en lunchen bij een klein resto op het terras, varkensvlees in wijn en knoflook.
We slenteren wat door de stad en worden nog muzikaal onthaald door een in zwarte jassen en hoeden gekleede muziekgroep, die allerlei figuren maken tijdens het spelen.
Bij het bezoek aan de kathedraal ( de Se) blijkt dat deze blinkt van het doffe bladgoud.
Ook willen we het madeirawijnmuseum bezoeken, echter de laatste rondleiding is net geweest, we snuffelen dus maar wat rond in de wijnkamer, waar heel oude Madeira ligt opgeslagen.

zaterdag 4-10
Vandaag houden we een rustige dag, ontbijten en daarna lerkker lezen op ons riante terras
In het begin van de middag rijden we naar Calheta en bezoeken de zogenaamde ‘engenho’ wat zoveel als fabriek betekent.
Hier wordt op het eiland dan eigenlijk de suikermolen mee bedoeld.
Het mooie van deze fabriek, opgericht in 1901, is dat deze nog deels door op stoom aangedreven machines functioneert.
De fabriek is buiten de feestdagen om vrij toegankelijk.
In april en mei kun je het bedrijf in volle toeren zien en het enorme kabaal en ook de penetrante geur ondergaan.
De stelen worden geplet en geperst en van het sap dat opgevangen wordt maakt men een klein aantal produkten.
Ten eerste natuurlijk suiker, maar ook een soort van stroop en natuurlijk rum, “aguardente“ rum.
We drinken daar een walgelijk zoete suikerdrank.
We slenteren nog wat over de ruime boulevard en pikken een lekker glas wijn op een terrasje in de zon aan de haven.

zondag 5-10
Een mooie zondag om de 2 levada's te doen, achter Ponta do Sol.
Het startpunt ligt bij een kerkje in Lombada, dat is nog even zoeken, de kapel is helaas gesloten.
We starten op de levada do Moinho, dit is de laagst gelegen levada, een mooie bergroutemet op de hoge plaatseneafgeschermd met een hek.
Na ongeveer een uur en 10 minuten komen we bij een waterval, daar picknicken we in de bedding van de beek.
dan klauteren we een paar honderd meter door de bedding van de beek omhoog naar de dam waar de levada Nova begint.
Deze volgen we stroomafwaarts, eerst een stukje waaghalzerij, als we over de waterval heen moeten, een strook betoon van 40cm breed en daarnaast 70 meter recht naar beneden.
je moet echt geen hoogtevrees hebben langs deze route.
Een stuk verderop loopt de levada door een tunnel van ca 150meter goed dat we een zaklamp bij ons hebben, en vlak daarna onder een ander waterval door .
Daarna nog diverse stukken een pad van 30cm direct langs de afgrond, gelukkig kan Jeanette gaan waterjoggen in de levada.
Het duurt daardoor wel wat langer om het kappeletje weer te bereiken.

maandag 6-10
Na een autorit van ruim een uur arriveren we bij de forrellenkwekerij in Ribeiro Frio, de twee koude rivieren.
Eerst langs de levada do Furado richting Portelo, na ongeveer een uur gaan we naar rechts.
Langs een smalle levada met zeer snel stromend water klauteren we steil omhoog door een bos.
we bereiken een hoogvlakte met varens die we oversteken.
Bij een boerderij gaan we naar links een met gras en mos begroeide klinkertrap naar beneden, we steken de weg over en volgens nu weer de levada do Pozo do Bezerro, die weer uitkomt bij de forrellenvijver.
Daarna lopen we nog even naar het uitkijkpunt vlakbij, waar je een schitterend uitzicht hebt tot aan de kust.
Van hieruit rijden we via de mooie Noordroute terug naar Calheta.

dinsdag 7-10

Weer een mooie dag als we opstaan, we rijden dus naar Porto Moniz, via de kust, de lange route.
We gaan zwemmen in de getijde baden (entree 1,25 pp).
het is mooi aangelegd en lijkt op een zwembad, echter tussen de betonstroken bevindt zich wel degelijk de zeebodem, gevuld met zout water.
het water is wat aan de frisse kant zelfs, maar eenmaal door is het heerlijkom hier te zwemmen tussen de vissen.
Aan het eind van de middag eten we inktvis en vleesspies op een terras mnet uitzicht op de getijdebaden.

woensdag 8-10
we besluiten vandaag een wandeling te doen achter Reibera Brava, waar we de auto parkeren langs de oude, nu doodlopende kustweg.
Schoenen aan en op weg naar boven de levada Nova.
Dit blijkt nogal een klim te zijn, waarbij we soms naar de juiste weg moeten zoeken.
Met behulp van een met ons meelopende Madeiriaan komen we bezweet aan bij de levada.
Nu wordt het een stuk eenvoudiger, want langs de levada loopt je relatief vlak.
Een vrouw biedt ons vruchten aan, cactusfruit en majacuda, we kopen wat en we volgen de levada via een schitterende route tot aan Candelaria een hoog gelegen dorp boven Ribeira.
We dalen steil af naar tabua en dan langs de oude kustweg terug naar Ribeira Brava.
Op het plein aan zee pikken we op een terras en koud biertje ter afsluiting.

donderdag 9-10
Vanmorgen maar wat lezen op het terras, in de zon.
In de middag gaan we naar Cabo Girao, een uitkijkpunt op de twee na hoogste klif ter wereld, 580 meter recht boven de zeespiegel.
Daarna rijden we naar het punt waar de kabelbaan vertrekt naar het punt onder de Cabo, deze is niet in gebruik.
ook hier een prachtig uitzicht.
Dan door naar Camara de Lobos, dit pittoreske vissersdorp doet een beetje verlopen aan, maar bezit een bijzonderkerkje, Nossa Senhora da Conceicao.
In de haven hangt kabeljauw te drogen aan een vissersboot.
via de oude weg gaan we terug via het terras in Ribeira Brava.

vrijdag 10-10
het stormde vannacht behoorlijk.
Tijdens het ontbijt komt er een dun zonnetje door de wolken te voorschijn.
Jeanette heeft een interessante wandeling gevonden.
Vanuit Prazers naar beneden naar Paul do Mar, 550 meter via een soort klinkertrap loodrecht afdalen.
Goed voor je knieën, niet dus!
Na ongeveer een uur zijn we beneden, Paul do Mar blijkt een beetje uitgestorven gat te zijn, we picknicken aan de haven.
Dan weer omhoog via dezelfde weg, een minstens zo'n helse klus als de afdaling.
Maar we doen het toch maar even!!

zaterdag 11-10
Vannacht heeft het behoorlijk hard geregend, voor het eerst sinds we hier zijn en het is behoorlijk grijs als we opstaan.
We ontbijten niet echt, koffie met wat fruit.
Daarna rijden we naar Monte, boven Funchal.
We bezoeken de kerk, de Igreja Nossa Senhora do Monte, in deze kerk ligt Keizer Karel de eerste, de laatste keizer van Oostenrijk-Hongarije, begraven.
Daarna pakken we een lunch op een terras met uitzicht over Funchal.
In de middag bezoeken we de schitterend aangelegde tuin van Monte Palace, de Jardim Tropical, een tropische tuin.
Hierbinnen is tevens een tentoonstelling te bezichtigen van Afrikaanse kunst en mineralen.
De tuinen zijn bijzonder de moeite waard, een aanrader dus.
Vanuit de tuin zien we diverse keren een toboggan afdalen naar de stad.
Zo'n toboggan is een soort tweepersoons slee met een mand van riet.
Achterop staan twee Carreiros die de slee sturen en zonodig afremmen.
Aangezien Monte hoog ligt kan men zo'n 2 kilometer, over de weg, naar beneden glijden.

zondag 12-10
Via de hoogvlakte Paul da Serra rijden we naar Porto Moniz, hetgeen een geheel ander kijk geeft op Madeira.
Mist en koeien op de weg, die geen poot verzetten maar mooi blijven staan.
Ook in Porto moniz is het bewolkt, de zee is onrustig en bij het getijdebad is de rode vlag gehesen.
Het is mooi om te zien hoe de golven over de rotsen en het getijdebad slaan.
We bezoeken dan maar het zeeaquarium, zeer kleinschali en daardoor prijzig te noemen, (7 euro pp).
na nog koffie te hebben gedronken vertrekken we weer over de hoogvlakte richting Ribeira Brava.
Het laatste stuk van deze route is adembenemend via de ecumeada pass.
Hoge rotsen en diepe valleien wisselen elkaar af en het totaal beeld is wonderschoon.
De smalle weg slingert zich door de bergen naar Ribeira Brava.
Daar zoeken we een terras en luisteren naar de klanken van de fanfares die hier een concours houden.
's Avonds gaan we nog even buurten met Madeleine, om alvast afscheid te nemen, morgen vertrekken we bijtijds naar het vliegveld om weer naar huis te gaan.